بلوک سبک

دلایل استفاده از میکروسیلیس دربلوک سبک

یکی از مشکلاتی که معمولا خیلی از تولیدکنندگان بلوک سبک با آن مواجه هستند رساندن مقاومت فشاری بلوک سبک به حد مجاز تعیین شده در آیین نامه ها است.

این موضوع مخصوصا در مورد بلوک های سبک  متخلخل اهمیت بیشتری دارد چراکه منافذ موجود در بلوک عامل اصلی سبک کردن آن است از طرفی همین تخلخل باعث پایین آمدن مقاومت فشاری بلوک سبک میشود.

بنابراین رسیدن به یک حد تعادل که هم الزامات آیین نامه ای برآورده شود و هم چگالی بلوکسبک در محدوده مناسبی قرار بگیرد از مسائل مهم تولید بتن سبک است که معمولا با آزمایش و خطا بدست میاید.

اکثر اوقات برای بالا بردن مقاومت بلوک سبک از  مواد افزودنی بلوک استفاده میشود که در این مطلب قصد داریم در مورد یکی از همین مواد یعنی میکروسیلیس صحبت کنیم.

میکروسیلیس از موادی است که سابقه استفاده گسترده از آن در کشور ما به یک دهه میرسد. استفاده از میکروسیلیس به علت داشتن خواص پوزولانی در کشورهای پیشرفته هم بصورت کاملا گسترده مشاهده میشود.

در پروسه تولید آلیاژهای فروسیلیس یک محصول جانبی فرعی که از کوره های قوس الکتریکی بدست میاید، تولید میشود که همان میکروسیلیس است.

این ماده بیشتر از ۹۰% سیلیس غیر کریستالی با ذرات بسیار ریز و قطر میانگین ۰٫۱ میکرون و خاصیت پوزولانی بالا به عنوان افزودنی برای بتن بسیار مناسب است. از فواید استفاده از میکروسیلیس میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱(رسیدن به مقاومت نهایی بالا دربلوک سبک

۲(سازگاری با انواع افزودنی ها و فوق روان کننده ها

۳(کاهش ترک های هیدراتاسیون سیمان

۴(ماندگاری بالاتر در برابر آب های و سولفات ها

۵(محدود کردن تحرک یون های کلر و بنابراین کاهش عمق نفوذ کلر در بلوک سبک

به طور کلی هرچه مقدار میکروسیلیس در بلوک سبک پایین تر باشد، بتن تحت فشار ترد تر میشکند.

با افزایش میکروسیلیس مقاومت فشاری هم افزایش میابد اما در درصدهای پایین تر چگالی معمولا کاهش و در درصدهای بالاتر چگالی افزایش میابد که برای بلوک سبک زیاد جالب نیست.

آزمایشات متعدد به مااین رامیگوید که درصد استفاده بهینه میکروسیلیس که حالت تعادلی بین چگالی و مقاومت را حفظ میکند حدود ۵۰ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر

اسیاب AAC هبلکس

فوم بتن

دستگاه فوم بتن تکفاز بادی

boloksabok

فوم بتن و کاربردهای آن

fombeton

الیاف پلی پروپیلن یا الیاف PPچیست ؟

الیاف پلی پروپیلن یا الیاف PPچیست ؟

فوم بتن

فوم بتن