فوم بتن خوب

فوم بتن خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

 

۱. پایین تر آوردن مصرف سیمان

مصرف سیمان در فوم بتن باید بسیار اندک باشد. نه فقط به خاطر هزینه‌ای خرید سیمان بلکه مصرف سیمان زیاد کیفیت فوم بتن را خراب و نگهداری و ماندگاری فوم بتن راسخت می کند

۲. مقاومت استانداردفوم بتن

فوم بتن باید با کمترین میزان مصرف سیمان مقاومت استاندارد را در کفسازی ساختمان دارا باشد تا بعد از گذشت چند سال زیر سنگ‌ها شل نشود. برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری ۱۲kg/cm2 و برای پارکینگ kg/cm2۲۵ است.

۳. کم وزن بودن فوم بتن

فوم بتن باید وزن کمی را دارا باشد.به دلیل اینکه  در آینده دیوارهای ساختمان ترک برندارد و  ساختمان نسبت به زلزله مقاوم‌ترمیشودزیرا وزن بالای فوم بتن باعث ناپایداری و خرابی بیشتر ساختمان در زمان زلزله می‌شود.

۴. اجرای شیب‌بندی درفوم بتن

فوم بتن باید بتواند شیب‌بندی‌های پشت‌بام و آشپزخانه و غیره را دقیق و درست انجام دهد.

زیرااگر شیب‌ها به درستی ایجاد نشوند دوباره باید با هزینه‌ای بیشتر که به معمار می‌دهید و با اتلاف وقت (که باعث هزینه‌های بیشتر مثل مصرف برق و آب و غیره روزمره ساختمان می‌شود) این کار را انجام دهید ولی کسی پیروزو موفق است که صفر تا صد کار را با فوم بتن انجام دهد.

۵. چسبندگی مستقیم قیرگونی

فوم بتن باید چسبندگی قیرگونی داشته باشد که اگر این حالت را نداشته باشد باعث می‌شود دوباره هزینه معماربرای رویه‌کشی و هزینه ملات برای رویه فوم بتن انجام شود. چون سطح مخلوط فوم بتن استاندارد کاملاً صافو مسطح است باعث می‌شود قیر نصف اجرای کف سازی سنتی مصرف شود و هزینه ساختمان ساز پایین بیاید.

۶. استحکام سطح کارفوم بتن

لازم است که  فوم بتن اجرایی پفکی نباشد و از استحکام بسیاربالایی برخوردار باشد؛ چون اگرفوم بتن پفکی باشد، باعث می‌شود ملات زیادتری ریخته شود (قبل از اجرای سنگ) یعنی کفسازی مجدد می‌شود و هزینه را تکرار می‌کند. اگر خیلی پفکی باشد که باید برداشته شود.

۷. تعداد کروم بندی فوم بتن

بایددر کفسازی با فوم بتن کروم‌بندی به مقدار بالا انجام شود؛ مثلاً در ۱۰۰ متر ۳۰ کروم نقطه‌ای. چون تعداد زیاد کروم باعث می‌شود برای سنگ‌کاری سطح صافی داشته باشید و در نتیجه ملات مورد استفاده زیر سنگ و سرامیک یکنواخت به اندازه ۳ سانتی‌متر شود اما اگر کروم‌بندی انجام نشود و یا تعداد کروم‌ها به مقدار کافی نباشد، ضخامت ملات یکنواخت نخواهد بود و  یک جا بیشتر و یک جا کمتر ملات ریخته می‌شود و باعث هزینه بیشتر و کمتر شدن کیفیت چسبندگی سنگ و سرامیک می‌شود.

۸. عدم افت سطحی فوم بتن

نباید کرومی که بسته می‌شود هیچ افتی داشته باشد. به تجربه ثابت شده فوم‌بتی که به روش غیراستاندارد اجرا شده باشد، ۲ تا ۳ سانتی‌متر نشست می‌کند و این افت فوم بتنباعث می‌شود ملات زیر سنگ به جای ۳ سانتی متر به ۶ سانتی‌متر افزایش یابد که این مسئله هزینه را بالا میبرد ومقرون صرفه نیست.

۹. امکان اجرای در ضخامت‌های زیاد

لازم است که امکان اجرا  در قطرها و کروم‌های بالای ۱۰ سانتی‌متر هم راداشته باشد و کیفیتش راهم از دست ندهد. زیرا در بعضی از ساختمان‌‌ها کروم بالاتر از ۱۰ سانتی‌متر قرار می‌گیرد از جمله ساختمان‌هایی که پل‌های ساختمان از کف واحد بالاتر زده و یا لوله‌های آتش‌نشانی و اتفاء حریق از کف واحدها رد شده است و یا بعضی از سقف‌ها که ناترازی بالایی دارند.

۱۰. زمان خشک شدن فوم بتن

فوم بتن اجرایی بایدزمان کمی برای خشک شدن نیاز داشته باشد. به عنوان مثال در گرما یک روز و در سرما۲ تا ۳ روز.

علاوه بر این که صرفه جویی در وقت برای ساختمان‌سازها مهم است و برخی پیمانکاران حتماً باید  بعد از خشک شدن فوم‌بتن شروع به کار کنند، مدت زمان خشک شدن زیاد در فوم بتن باعث خراب شدن مخلوط فوم بتن می‌شود.

۱۱. قابلیت جذب آب در فوم بتن

باید قابلیت جذب آب متعادلی داشته باشد (حدود ۲۲ درصد). به این ترتیب چسبندگی ملات زیر سنگ به کف و به خود سنگ مطلوب خواهد بود. در صورتی که جذب آب پایین باشد ملات به خوبی خشک نشده و چسبندگی مناسبی نخواهد داشت و اگر جذب آب بیش از حد لازم باشد آب ملات سریع کشیده شده و باعث می‌شود سنگ به ملات نچسبد.

۱۲. سرعت اجرای فوم بتن

دستگاه فوم‌بتن باید علاوه بر تأمین کیفیت مطلوب از سرعت اجرایی بالایی نیز برخوردار باشد تا فرایند اجرای فوم بتن بیش از حد طولانی نشده و تأسیسات سریع‌تر پوشیده شده و پیمانکاران بعدی بتوانند کار خود را آغاز کنند.

 

۱۳.عدم پاشش دوغاب

دستگاه فوم بتن نباید به دیوار پاشش داشته باشد. چون علاوه بر این که مواد به هدر رفته و جلوه‌ی داخلی ساختمان را بد نمامی‌نماید، باعث می‌شود کار گچ‌کار بیشتر شود. حتی اگر گچ‌کار دیوارها تمیز کند، باز هم دست‌انداز زیر سفیدکاری باقی می‌ماند و بر کیفیت آن تأثیر نامطلوب می‌گذارد.

۱۴. عدم ریزش آب از سقف طبقات

ملات فوم بتن باید به صورتی  باشد که حتی پس از انجام مرحله‌ی سفیدکاری سقف‌ها و دیوارها، بدون ریزش آب از سقف انجام شود و هیچ نوع خرابی به وجود نیاورد.

۱۵. استحکام لازم برای کفسازی پارکینگ

فوم بتن بایدقابلیت اجرای شیب‌بندی پارکینگ را با مقاومت بالاتر از سطح کف واحدها داشته باشد. چون شیب‌بندی پارکینگ در روش سنتی مصالح بسیار نیاز دارد و بسیار وقت گیرومقرون بصرفه نیست.

۱۶. مقاومت فشاری استاندارد

فوم بتن باید آزمایشات مقاومت فشاری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. قبولی درشیت آزمایشات کنترل کیفیت یعنی برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری ۱۲ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای پارکینگ ۲۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را دارا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر

اسیاب AAC هبلکس

فوم بتن

دستگاه فوم بتن تکفاز بادی

boloksabok

فوم بتن و کاربردهای آن

fombeton

الیاف پلی پروپیلن یا الیاف PPچیست ؟

الیاف پلی پروپیلن یا الیاف PPچیست ؟

فوم بتن

فوم بتن