دلیل شکست یاترک در بلوک CLC و راه های مقابله با آن

دلیل شکست یاترک در بلوک CLC و راه مقابله با آن

یکی از دلایل اصلی وجود منافذ در بلوکهای بتن سبک ایجاد ایزولاسیون در برابر دما و صدا می باشد. اما از طرفی این منافذ باعث کاهش مقاومت فشاری بلوکها شده و همچنین می تواند باعث خرابی آنها در طی مراحل ساخت نیز بشود. که البته این موضوع معضل بزرگی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می باشد.
در ادامه این مقاله برای شما عزیزان به توضیح تاثیرات این منافذ در مکانیسم شکست بلوکها می پردازیم. البته روشهای متعددی برای بررسی این شکستها وجود دارد. هریک از این روشها نیز قابلیتهای منحصر به خود را دارند. اما آنچه مسلم است داشتن بلوکهای بتنی با درصدهای متفاوت آهک یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بحث شکست می باشد.
تحقیقات متعددی در دنیا برای بررسی ترکیب مناسب بتن سبک به انجام رسیده است تا شکست در آن را به حداقل برساند. اما به هر حال تاثیرات فشار و وزن بلوکها و سازه ساختمانی می تواند با تاثیر فشاری بالا مقاومت بلوکها را به راحتی به چالش بکشد. در اکثر تحقیقات مشخص شده است که شکست بتن معمولا در لبه منافذ که بیشترین فشار را نیز تحمل می کنند اتفاق می افتد.
هر بلوک دارای فازهای متعددی می باشد که شامل موارد زیر می باشد:
فاز ۱ : فاز سلیکاآهک، فاز ۲ : فاز ریزشکست، فاز ۳ : فاز ماتریکس، فاز ۴ : فاز آهک
بر اساس عکسبرداری استریومیکروسکوپ فشار در فاز ماتریکس بسیار زیاد می باشد. به این ترتیب شکستها در این فاز بیشتر از فاز آهک احتمال وقوع دارند. البته شکستها به دلیل ایجاد ریزشکستها بیشتر به وجود می آیند. اما تداخل این ریزشکستها با فاز آهکی و بخشهای کوچک آهکی موجود در فاز ماتریکس باعث می شود که از پیوسته شدن ریزشکستها به یکدیگر و ایجاد یک شکست بزرگ جلوگیری به عمل می آورد. همچنین آهک توانایی تعامل و واکنش با فاز سلیکا را دارد. حاصل این واکنش ایجاد کمپلکس کلسیم سلیکا خواهد بود که مقاومت و ثبات بالایی برای بتن به ارمغان می آورد. واکنش نهایی آن بر اساس معادله زیر می باشد :
CaCO3 + SiO2     ——>     CaCo3.SiO2
بر اساس یافته های علمی مشخص شده است هر چه درصد آهک بیشتر باشد مقاومت به وجود آمده در برابر شکست بیشتر خواهد شد. این یافته های مشخص کرده که حداکثر مقاومت زمانی به وقوع می پیوندد که درصد آهک به ۴ برسد. این میزان آهک باعث مقاومت بتن سبک تا فشار ۲۳.۷ KN خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر

اسیاب AAC هبلکس

فوم بتن

دستگاه فوم بتن تکفاز بادی

boloksabok

فوم بتن و کاربردهای آن

fombeton

الیاف پلی پروپیلن یا الیاف PPچیست ؟

الیاف پلی پروپیلن یا الیاف PPچیست ؟

فوم بتن

فوم بتن